Hoe kies je de juiste font voor je branding? Dit doe je door middel van associaties. Het principe van associaties kun je op alles gebruiken wat met branding te maken heeft, niet alleen bij fonts.
Nu hoor ik je denken. Wat is een associatie? Een associatie gebeurt wanneer een gedachte jou aan iets anders laat denken dan de eerste gedachte die je had.
Bijvoorbeeld, je loopt buiten en ziet een geel gebouw en opeens moet je denken aan bananen. Dit gebeurt omdat bananen ook geel zijn.
In andere woorden associaties zijn onderwerpen die op elkaar lijken. Dit kan met kleur, vorm, gevoel, geur, geluid, klank en veel meer!
Zelfs op neurologisch niveau vinden er ingebouwde associaties plaats. Bijvoorbeeld, de kleur rood wekt veel emoties op bij mensen, omdat rood de kleur van bloed is. In de prehistorische tijden wanneer je te dicht in de buurt bij bloed kwam was je kans tot overleving veel kleiner, omdat bloed virussen en bacteriën kan bevatten. In een andere context wordt rood ook gelinkt aan rijp fruit. Rood is daarom super opvallend voor ons mensen. En dus ideaal voor stoplichten, waarschuwingen en noem maar op!
Nu je het concept van associaties beter snapt kun je dit principe toepassen op je fonts. Hoe je dit aanpakt is door een lijstje te maken van je belangrijkste merkwaarden. En die te koppelen aan vorm.
Bijvoorbeeld, als je een fitness merk wilt starten voor bodybuilders. Dan gebruik je een brede font want bodybuilders zijn ook breed. En brede fonts stralen kracht en stabiliteit uit.
Wil je een merk voor baby's starten. Dan gebruik je ronde fonts, omdat ze comfort en zachtheid uitstralen.
Wil je een high-end merk starten voor elektronische producten zoals Apple? Dan kun je bijvoorbeeld een hoge font gebruiken, omdat die visie uit stralen. Maar je kunt natuurlijk ook een merk starten voor elektronische producten die nauwkeurigheid moet uitstralen! Dus dan weer een kort font.
Dus een font kiezen heeft veel te maken met hoe jij wilt dat klanten jou merk waarnemen. Dus je kunt fonts verbinden aan een niche, wat dus de meeste mensen doen, maar veel belangrijker ook kun je een font verbinden aan je merkwaarden.
Waarom associaties? De reden waarom grote merken voor associaties kiezen is, omdat ze indirect een boodschap willen delen. Associaties zijn subtiel en indirect. Wanneer het om mensen beïnvloeden gaat is het veel beter dat iemand uit zichzelf denkt dat je merk betrouwbaar is i.p.v. dat jij het tegen je klant moet zeggen.
Als je tot hier hebt gelezen. Gefeliciteerd! Dit was een uitgebreide post maar wel over een van de meest belangrijkste onderwerpen m.b.t. brand building! Hopelijk heb je er wat aan gehad.