Dit moet altijd het eerste zijn op je lijst! Kennis is macht!
Wie is je klant? Dit is de basis waarop alle tips hieronder gebaseerd zijn.
Als jij de klant goed begrijpt, heeft dit invloed op elke beslissing die jij over je product neemt. Je verpakking, kleur, marketingstrategie, noem maar op.
Doe je huiswerk en onderzoek aan wie je je producten verkoopt!
Leer je klant goed kennen. Weet wat hun voorkeuren en afkeuren zijn!
Als jij de klant beter kent, worden alle andere beslissingen over het ontwerp van je verpakkingen gemakkelijker.
Veel mensen richten zich op de functies om te laten zien hoe gemakkelijk het product te gebruiken is.
Concentreer je in plaats daarvan op wat het voor de klant doet. Zorgt het ervoor dat ze zich gezonder, sexyer en jonger voelen? Verlicht het de pijn zodat ze meer lichamelijk werk kunnen doen? Of bespaart het hun tijd, zodat ze het met hun kinderen kunnen doorbrengen?
Kom tot de kern van hun verlangens en werk dat vervolgens in je verpakking door middel van inhoud of afbeeldingen.
Blijf niet vastzitten aan één ontwerp. Wat je nodig hebt, is objectiviteit. Bekijk meerdere ontwerpen, print ze uit en leg ze naast elkaar.
Wat valt je als eerste op? Betrek meerdere mensen erbij want zij zijn tenslotte je consumenten.
Denk eraan: het is niet omdat JIJ het leuk vind dat je klant dat ook zal doen. Blijf om feedback vragen!
De kosten van je product zullen je keuze van verpakking en ontwerp beïnvloeden. Ontwerp niet te veel voor een product met een lage prijs.
Over ontwerpen kan leiden tot hogere verpakkingskosten dan nodig. Te veel ontwerpen zou kunnen betekenen dat er een dure verpakking moet worden gemaakt voor een goedkoop artikel. Er zijn andere manieren om een unieke look toe te voegen zonder te diep in je buidel te tasten.
Aan de andere kant, als je product een hoge prijs heeft, hou je dan niet in. Waarom denk je dat verlovingsringen worden geleverd in een met fluweel gevoerde dozen? Of wordt dure drank geleverd in een bedrukte houten kist?
Je wil vooral dat je verpakking verfijning uitstraalt afhankelijk van de prijs van het product.
Als je de concurrentie kent, kan je er bovenuit stijgen. Hoe beter je van tevoren onderzoek doet, hoe meer munitie je hebt om het beter te doen.
Andere vragen die je zou kunnen overwegen, zijn:
Naast wie is het pakket van jou? Welke kleuren gebruiken ze? Je wilt geen pakket ontwerpen en er dan achter komen dat het dezelfde kleur gebruikt als de concurrentie.
Zal een interactief pakket mijn kansen in het gangpad helpen of schaden?
Je pakket kan een te unieke of ongebruikelijke vorm hebben waardoor winkels het niet graag willen weergeven omdat het niet gemakkelijk op de plank staat.
Bedenk hoe de winkel je product ontvangt en hoe ze het in het rek moeten zetten. Als je het voor hen gemakkelijker maakt, kan dit zich vertalen in een betere verkoop.
Waar moet je het product in verpakken? - dat is de vraag. Deze is veelal prijs gedreven.
Je moet een goede balans vinden tussen een goede verpakking en torenhoge kosten.
Enkele richtlijnen…. Hoeveelheid en budget spelen een grote rol in welk type pakket het beste aansluit bij je wensen. Het afdrukken van minder dan 1.000 kartonnen dozen is doorgaans economisch onbetaalbaar. Als je een op maat gemaakt plastic pakket wilt, is het onmogelijk om er slechts 1.000 te printen. De opstartkosten zijn veelal te hoog voor een kleine afzet.
Heb je meer dan één product? Als dat het geval is, zal je merk enorm worden geholpen door overal een consistente merkuitstraling te hebben.
Meer dan één product geeft je een ‘gecombineerde’ billboard ruimte en creëert een ‘opvallend’ visueel gebied.
Hoe gaat de klant om met je product? Kunnen ze het aanraken? Is je product volledig verpakt?
Is de winkel bereid om een van je producten uit de verpakking te laten zien?
Als dat niet het geval is, en het verkoopargument van je product is een tastbaar kenmerk, dan kan een open stuk in de verpakking in je voordeel werken.
Bedenk altijd hoe de klanten zouden willen winkelen voor het type product. Moeten ze het zien? Moeten ze het kunnen aanraken?
Zorg ervoor dat je genoeg ruimte op je verpakking heeft om de voordelen ervan te laten zien.
Als je product groter is dan een brood, is de kans groot dat je voldoende ruimte heeft om functies en voordelen te laten zien.
Maar als je product klein is, geeft het toevoegen van een koptekst je de extra ruimte om productvoordelen en / of foto's toe te voegen.
Een goed design maakt plannen voor de toekomst.
Als je meerdere producten hebt of van plan bent te hebben, zorg er dan voor dat je nieuwe verpakkingsontwerp geschikt is voor elk product. Als ze allemaal hetzelfde formaat en dezelfde stijl hebben, zou dat geen probleem moeten zijn. Maar vaak moet je een kort product, een dun product, enz. verpakken.
Niet alleen zullen meerdere producten een aantrekkelijker aanbod voor een winkel maken, maar ze zullen ook meer aandacht trekken in het gangpad.
Overweeg een kleur waardoor je product opvalt.
Veel bedrijven domineren een kleur om hen te helpen opvallen en hun merk te creëren.
Als je eenmaal een kleur hebt vastgesteld, zullen je concurrenten het moeilijk hebben om deze te gebruiken, omdat deze te veel op JOUW merk zal lijken. Die beheersing van kleur kost tijd, maar het plannen ervan is de sleutel.
Dat betekent dat je de tekst beknopt en to the point houdt.
Overweeg foto's of illustraties om je product te beschrijven of hoe je het product moet gebruiken.
Meestal leidt een rommelig verpakkingsontwerp tot verwarring en misgelopen verkopen. Duidelijkheid is wat je zoekt.
Een goede foto zegt meer dan duizend woorden.
Als je de extra moeite hebt gedaan om met een professionele verpakkingsontwerper samen te werken, bespaar dan niet door zelf je verpakking af te drukken, tenzij je eerdere ervaring hebt. Jij en je ontwerpers moeten weten waar en hoe je verpakking wordt gedrukt.
Breng je designs naar een gekwalificeerd printing bureau. Ga niet naar het foto kopiecenter om de hoek, tenzij je weet dat ze ervaring hebben met het drukken van verpakkingen.
De kwaliteit van de bedrukking zal een weerspiegeling zijn van de kwaliteit van je product. Je kunt ze ook bij je leverancier laten bedrukken en vragen dat zij een uitgebreide unboxing video maken!
Er zijn veel factoren die het succes van je producten kunnen beïnvloeden. Als je last krijgt van lagere verkopen, bekijk dan altijd eens wat het probleem zou kunnen zijn.
Tip #5 is iets dat je regelmatig moet herzien. Laat je niet vangen, wees voorbereid op de concurrentie.
Perceptie, perceptie, perceptie! - Het draait allemaal om perceptie.
In het gangpad heb je maar 3 seconden om de aandacht van de klant te trekken en de voordelen van je product ten opzichte van de concurrentie over te brengen.
In die korte tijd neemt een klant een beslissing over je product op basis van wat wordt gepresenteerd - je verpakking.
Alle bovenstaande tips spelen een rol bij het ontwerpen van je verpakking.
Overweeg ze allemaal!