arrow top

Branding simpel uitgelegd

Wanneer je een website bouwt zijn er grof gezegd 2 onderdelen. De code die door programmeurs wordt geschreven om de website te laten functioneren. Dit noem je de back-end. Daarna heb je de uiterlijk van de website, dat zijn de kleuren, teksten, plaatjes en alles wat visueel is. Dit noem je de front-end. Branding voor e-commerce bestaat ook uit back-end en front-end. Namelijk de doelgroep van je merk en de uiterlijk van je merk. De doelgroep kun je in deze analogie zien als de back-end en de uiterlijk kun je zien als de front-end.

Wanneer je een brand gaat beginnen begin je altijd bij de doelgroep want dit bepaalt uiteindelijk de uiterlijk. Dus je begint nooit met de uiterlijk van je branding. Dit is dan ook de grootse fout die er wordt gemaakt door Bol verkopers. Als je begint met de uiterlijk van je merk dan is het geen merk maar slechts design. De uiterlijk van je branding kun je ook nog eens onderverdelen in 2. Design en copy. Iedereen snapt wat design inhoudt, als je een eco vriendelijk merk verkoopt dan gebruik je liever groen. Maar niet iedereen snapt copy. Wat er met copy wordt bedoelt is hoe jij je doelgroep aanspreekt.

In de volgende 3 voorbeelden voor meal prep bakjes wil ik laten zien hoe dit in de praktijk werkt.

Doelgroep: Mensen die vaak op kantoor zitten

Mensen die veel op kantoor werken hebben een sedentaire levensstijl. Dit houdt in dat ze weinig beweging krijgen en vaak ligt de werkdruk ook hoog waardoor ze fastfood eten wat ongezond is. Dit zorgt voor een ongezonde levensstijl en overgewicht.

Uiterlijk van de branding

  • Merknaam: Smart Living
  • Logo: Een mes een vork, om echt dat koken of restaurant kwaliteit uit te stralen.
  • Kleuren: Met de kleuren van z'n doelgroep kun je een beetje spelen, zelf ben ik gegaan voor iets wat luxe uitstraalt. Dit zijn vaak mensen die een hoog inkomen hebben dus vondt het wel passend.
  • Font: Lato, dit is een font wat tussen zakelijk en speels in zit. Wat het ideaal maakt voor onze doelgroep.
  • Achtergrond: Bloemachtige patroon met veel bochten wat vaak met luxe wordt geassocieerd.

Copy

  • Crush your weight loss goals with healthy meals on to go!

De worden 'weight loss' en 'healthy' zijn gebruikt, omdat deze mensen vaak ongezond leven en overgewicht hebben. Dus de copy spreekt hun persoonlijk aan.

  • Perfect fit foryour lunch bag.

De woord 'lunch bag' is passend bij mensen die vaak op kantoor zitten.

Doelgroep: Body builders

Body builders zijn het tegenovergestelde van de vorige doelgroep. Hun krijgen namelijk wel veel beweging en hebben vaak extra energie! Dit is interessant want we verkopen precies hetzelfde product. Daarom is het belangrijk dat je niet te algemeen verkoopt. Hoe algemener hoe lastiger het is om succesvol te worden met een merk of product. Het kan wel, Coca-cola is daar een voorbeeld van. Hun boodschap is 'happiness' en wie wilt er nou niet gelukkig zijn? Maar je kunt je zelf niet vergelijken met Coca-cola, omdat jij niet hetzelfde marketing budget hebt.

Uiterlijk van de branding

  • Merknaam: Gains Fuel
  • Logo: Gespierde arm, body building draait om spieren bouwen, dus het past goed
  • Kleuren: Rood straalt kracht, passie en intensiteit uit. Het past goed bij sporten, daarom gebruikt Fit4Free ook rood bij hun logo.
  • Font: Montserrat, dit is een font wat breed is. Body builders zijn breed dus het past.
  • Achtergrond: Geometrische en scherpe vormen. Scherpheid en dynamische vormen past goed bij body building, omdat je bij body building veel moet bewegen.

Copy

  • Maximize your gains with muscle meals on to go!

Dit keer heb ik de woord 'gains' gebruikt, in de fitness wereld betekent 'gains' hoeveel spieren je hebt opgebouwd. Daarnaast is de woord 'muscle' gebruikt, omdat spieren te maken hebben met body builders.

  • Perfect fit for your sport bag!

In plaats van lunch bag heb ik 'sport bag' gebruikt, want body builders gebruiken vaak een sport tas.

Doelgroep: Programmeurs

Deze doelgroep heb ik bedacht zonder veel na te denken om te kijken wat eruit kwam. Programmeurs of mensen die in tech werken staan erom bekend dat ze een zeer hoge werkdruk hebben. Daarom heb ik de focus gelegd op snelheid en productiviteit.

  • Merknaam: Energizer
  • Logo: Bliksem, past goed bij snelheid en energie krijgen. Lijkt op een game icoon, mensen die in tech werken zijn vaak gamers.
  • Kleuren: Blauw en paars met een overloop. Dit zijn hele bekende kleuren in silicon valley of bij software bedrijven uit de tijd van nu. Als het goed is gebruikt Boloo ook soortgelijke kleuren. Ook zul je deze kleuren vaak in games tegen komen.
  • Font: Quicksand, dit is een font wat vriendelijkheid uitstraalt, daarnaast is het ook een speelse font wat vaak gebruikt wordt door nieuwe software bedrijven.
  • Achtergrond: Golvende lijnen.
  • Extra's: Ik heb ook tussenhaakjes en puntkomma's gebruikt in de tekst, omdat je die vaak tijdens het programmeren ook gebruikt.

Copy

  • Crush your deadlines with quick meals on to go!

De woord 'deadlines' is gebruikt, omdat mensen die in tech werken vaak zeer strakke deadlines hebben, daarnaast heb ik ook de woorden 'quick meals' gebruikt, zodat ze het idee krijgen dat ze door de snelle maaltijden nog meer tijd hebben om door te werken.

  • Perfect fit for your backpack!

Dit keer heb ik de woord 'backpack' gebruikt, want mensen die in tech werken gebruiken vaak liever een rugzak.

Let op: Dit heb ik helemaal uit me hoofd gedaan voor de lol er is weinig onderzoek naar gedaan, wellicht dat mensen die in tech werken juist op een ontspannende manier een maaltijd willen eten ipv gehaast. Het beste manier om er achter te komen is om 20 mensen die in tech werken kort te interviewen. Je zou ze bijvoorbeeld kunnen uitnodigen voor lunch.

Hoe kom je erachter wat te maken heeft met je doelgroep? 

Een redelijk abstracte vraagt. Wat er bedoelt wordt met de vraag zijn de kenmerken van een doelgroep. Wat er dan weer met kenmerken bedoelt wordt zijn bijvoeglijke naamwoorden. Want uiteindelijk is data gewoon taal en taal bestaat uit symbolen die betekenis weergeven dmv je brein. De meest voor de hand liggende manieren om er achter te komen hoe jouw doelgroep in elkaar zit zijn:

  1. Googlen
  2. Je doelgroep interviewen
  3. Interviews bekijken van je doelgroep (bijvoorbeeld van top sporters)
  4. Blogs lezen die geschreven zijn door je doelgroep voor je doelgroep
  5. Simpel weg naar andere merken kijken en aantekeningen maken
  6. Gesprekken observeren tussen leden van je doelgroep bijvoorbeeld op een forum voor bodybuilders (als dat je doelgroep is)

Een andere manier om dit te doen is...

Mind mappen

De kern van creativiteit zijn associaties. Een associatie is de verband die tussen twee soortgelijke gedachtes zitten. Bijvoorbeeld wanneer je het woord 'banaan' leest dan denk je tegelijk ook aan geel. Maar iemand kan ook denken dat een banaan op een penis lijkt, dus die krijgt dan het idee om een banaanvormige dildo te maken en die te verkopen. Ook kan dit op een extreme wijze. Dit zie je vaak bij mensen met schizofrenie. Die associëren bijvoorbeeld een paraplu met een draak. Dit noem je losse associaties. Dit is vaak de reden waarom je veel genieën hebt met schizofrenie e.g. John Nash (Nobel prijs in game theorie).

Je zult dan ook merken dat hoe losser de associaties hoe hoger de creativiteit. Een goed voorbeeld van wat ik hier mee bedoel is Steve Jobs. Die had de rustigheid en simpliciteit van Zen gecombineerd in de User Interface (UI) van zijn producten. Het is lastig om op het eerste gezicht te zien wat Zen te maken heeft met een User Interface. Maar Steve Jobs zag daar de verband in. Om specifieker te zijn hij vond dat zijn User Interface even rustig moest zijn als een Zen tuin. De associatie ligt dan ook in het arrangement van objecten op een vlak.

Met mind mappen geef je de mechanisme die ik zojuist omschreven heb een boost. Hoe werkt het? Het is heel simpel, het enige wat je nodig hebt is pen en papier. Je schrijft in het midden van het blaadje je doelgroep op. Bijvoorbeeld body builders. Daarna trek je een lijn en schrijf je het eerste op waar je aan denkt, dit kun je oneindig doen. Zo ontstaan er op een organische wijze creatieve verbindingen uit je brein. Dit doe je op gevoel, het is belangrijk dat je dit op een rustige manier doet zonder veel na te denken. Het is onmogelijk om foute te maken met mind mappen, want het maakt niet uit waar je aan denkt.

Zen tuin en Mind map

Laatste woord

We hebben geleerd dat branding bestaat uit 1) een doelgroep en uit 2) een uiterlijk gebaseerd op je doelgroep. Daarnaast is het 3) manier van spreken naar je doelgroep ook belangrijk. Verder is het cruciaal dat je eerst begint bij je doelgroep en nooit bij de uiterlijk, want anders ga je een brand opzetten gebaseerd op wat jij mooi vind ipv je doelgroep. Dit is leuk en aardig maar uiteindelijk zorgt de doelgroep voor de brood op tafel. So lower your ego. Als je je onderzoek heb afgerond zijn er ook formele manieren om z'n doelgroep te documenteren dit noem je een persona (klik voor voorbeeld). Dit kunnen we eventueel ook in een andere blog post behandelen.

Branding is een abstracte onderwerp je kunt het op veel manieren omschrijven. Je kunt zeggen dat het gaat om het verhaal achter je merk of het gevoel die je merk geeft. En zo zijn er nog meer ingewikkelde manieren om het uit te leggen. Met deze post hoop ik dat ik het op een zeer eenvoudige wijze heb kunnen uitleggen zodat je niet meer hoeft te overthinken, want uiteindelijk is het gewoon simpel.