Vorige week hebben we het gehad over wanneer je nou welke font moet gebruiken in je branding. En welke associaties een font kan hebben met een waarde.  Ditzelfde principe kan ook worden toegepast met kleur.

Als je de post van vorige week hebt gemist vraag je je misschien af wat een associatie is. Een associatie gebeurt wanneer een gedachte jou aan iets anders laat denken dan de eerste gedachte die je had. Bijvoorbeeld je loopt langs een telefooncel en moet daardoor opeens denken aan een belangrijk telefoontje die je nog moet plegen.

Dieper op het principe associatie ga ik vandaag niet in maar mocht je benieuwt zijn raad ik je aan onze vorige post te bekijken.

Hoe pas je kleuren associaties dan toe in jouw branding? Hiervoor moet je eerst jouw niche volledig kennen. Zit je bijvoorbeeld in de baby niche? Dan is het verstandig om te werken met zachte kleuren blauw en roze. Deze kleuren associëren jongens en meisjes en is daarom perfect toe te passen in deze niche. Houdt er dan wel rekening mee dat je beide kleuren gebruikt, niet alleen roze of alleen blauw. Wanneer je alleen roze gebruikt werkt dit weer averechts op mensen met een jongetje.

Zit je in een biologische/duurzame niche? Of wil jij deze waardes uitstralen met je merk? Dan is het verstandig om te kiezen voor de kleur groen. Groen wekt milieuvriendelijkheid op en is daarom perfect te gebruiken om deze waardes te doen uitstralen in jouw branding.

Maar kleuren dienen niet alleen als associatie voor een bepaalde waarde. Kleuren kunnen ook worden ingezet om het psychologische gedeelte van de consument te beïnvloeden.  En dit deel is zeer interessant als jij bezig bent met het opbouwen van een website, of in de afbeeldingen voor jouw listing. Om je hierbij een voorbeeld te geven, kijken we vandaag naar de kleur oranje.

Je komt vast wel eens op websites waar je een pop-up krijgt waarin gevraagd wordt of je de cookies wilt accepteren. Je krijgt dan de opties ‘’Ja’’ en ‘’Nee’’. De optie ja staat altijd dik gedrukt in een grote oranje button. De knop nee staat altijd wat kleiner gedrukt in een saaie grijze button. Oranje activeert het brein tot actie en dit zorgt ervoor dat mensen zonder na te denken altijd naar de oranje ja button neigen waardoor de cookies op websites door 95% van de mensen worden geaccepteerd. Zo heeft iedere kleur zijn eigen cognitieve werking op het menselijke brein.