Branding is de genuanceerde kunst om actief vorm te geven aan jouw merkidentiteit; merkconsistentie is de herhaal de communicatie van jouw merkidentiteit aan jouw publiek.
Consistentie is ongelooflijk belangrijk omdat het jouw merk herkenbaar en betrouwbaar houdt. Daarom zul je niet een blauw met groene McDonald’s zien, omdat het merk ons heeft opgeleid om rood en geel te verwachten. Een Apple-product zou nooit compleet zijn zonder een logo op het product. Het draait allemaal om herhaling, wat de sleutel is om jouw merk in de geest van de consument te laten doordringen. Of je nu een merk vanaf het begin ontwikkelt of een bestaand merk consistent wil maken, je zult succes behalen door je te concentreren op de drie pijlers van merkconsistentie:
1. Jouw visie en waarden identificeren
2. Bouwen aan een visuele identiteit
3. Tot stand brengen van duidelijke berichtgeving
Wie ben jij als merk? Wat hoop je voor de toekomst van je merk? Welke stappen ga je ondernemen om je doelen te bereiken? Dit zijn de vragen die je jezelf moet stellen wanneer je jouw visie en waarden identificeert. Idealiter begrijpt elke persoon achter jouw merk deze waarden, zodat dit woord terug gereflecteerd in je producten & diensten.
Als je weet wie je bent als merk, zullen je klanten dat ook doen.
Natuurlijk met jouw merkidentiteit en afhankelijk van de branche waarin je verkoopt en wat soort publiek komt kijken. Deze verschillen bepalen ook de manier waarop je jouw merk naar de rest van de wereld communiceert. Een fitnessmerk zou bijvoorbeeld zijn passie kunnen delen door fitness gerelateerde beelden te presenteren op zijn sociale media.
Om deze berichtgeving consistent te houden, zijn er bepaalde richtlijnen die je moet opstellen en onderhouden voor je merk. Dit kun je laten terugkomen in je merkgids, zodat de mensen waarmee je werkt altijd consistent blijven!
Gebruik jouw merkrichtlijnen om jouw merkwaarden aan jouw publiek te verkondigen (en te herhalen). Blijf bijvoorbeeld bij de stijl lettertypen en merkkleuren bij het maken van marketingmateriaal.
Onthoud: jouw visuele identiteit en berichtgeving zijn vaak een weerspiegeling van jouw visie en waarden. We zullen dat behandelen.
Het creëren van een duidelijke, samenhangende identiteit is de gemakkelijkste manier om een merkconsistentie te behouden. Dit is waar jouw merkgids in het spel komt. Het creëren van een specifieke en grondige gids, die door al jouw medewerkers kan worden gebruikt. Het is iets dat voortdurend moet vernieuwd en bijgewerkt om ervoor te zorgen dat de taal en het uiterlijk actueel blijven.
Een gemakkelijk herkenbaar logo, kleurenpalet en set lettertypen biedt klanten bij consistent gebruik een gevoel van betrouwbaarheid. Deze functies kunnen vervolgens herhaaldelijk worden gebruikt op verschillende media zoals verpakkingen, digitale ontwerpen en advertentiemateriaal.
Zoek een logo dat in alle situaties bij jouw merk past
Met logo-ontwerpen is het ultieme logo er een die een merk in weinig of geen woorden identificeert. Op grote schaal hebben we het over merken als Target, Apple en Nike, maar veel startups doen er ook goed aan hun identiteit te laten zien door middel van hun logo's, zoals grote logo van zero coffee hieronder:
Laten we het nu hebben over kleur. Of het nu de de rode hiel van een Louboutin schoen is, de bruine en gouden tinten van een UPS-truck of het levendige rood van een Coca-Cola-label, deze kleuren benadrukken de merkidentiteit.
Veel grote merken gebruiken kleur om hun merkidentiteit te versterken. Kijk naar het kleurenpalet van bali boo straws wat duurzaamheid uitstraalt met een extrinsieke kleur blauw voor herkenbaarheid.
Een ander belangrijk aspect van merkidentiteit is de keuze van het lettertype. Hoewel de merknaam en verpakking bij Trader Joe's zal variëren op basis van het type product, heeft het bedrijf een visuele identiteit gecreëerd met zijn lettertype, getiteld Road Jester.
Het is gewaagd en leuk, maar niet overweldigend. Het heeft een mix van opvallende rondingen en scherpe, serif-achtige punten, die de unieke persoonlijkheid van het merk verweven. De afbeeldingen in combinatie met deze tekst laten de lezer precies zien wat Trader Joe's doet: het verkoopt hoogwaardige voeding met een uitstekende dienstverlening.
Het logo van Trader Joe zou heel anders aanvoelen met een traditioneel lettertype zoals Arial of Helvetica. Met zijn onderscheidend uiterlijk is het lettertype van Trader Joe exclusief van hen en essentieel voor zijn merkidentiteit.
Je hebt misschien niet de middelen voor je merk om een eigen lettertype te hebben en dat is oké. Onthoud gewoon dat typografie altijd kan spreken over de identiteit en het doel van jouw merk.
Zodra je jouw waarden hebt geïdentificeerd en een visuele identiteit heeft vastgesteld, dient jouw berichtgeving als een essentieel hulpmiddel voor merkconsistentie. Het positieve effect van regelmatige, repetitieve berichten is dat het klanten helpt om je te leren kennen en dat het hen helpt zich te verhouden tot jouw merk in het algemeen.
Berichten kunnen veel dingen betekenen, een slogan op jouw productverpakking of het bijschrift op jouw laatste Instagram post. Om consistentie in alle verkooppunten te creëren en zo jouw merkidentiteit te versterken, moet jouw berichtgeving met dezelfde stem spreken.
Een goed voorbeeld van consistent duidelijke en beknopte berichtgeving is van het merk innisfree hieronder:
Bij vrijwel elke gelegenheid herinnert innisfree klanten eraan dat hun product van papier is gemaakt.
Ongeacht het type bericht dat jouw merk gebruikt, is het vaststellen van merk bepalende zoekwoorden een geweldige eerste stap om de stem van jouw merk te begrijpen. Bekijk jouw merk en wat je te bieden hebt.
Markeer in jouw merkgids, merk bepalende zoekwoorden en vermeld de specifieke zinnen die moeten worden gebruikt om jouw merk en het product te beschrijven, evenals de klank van de stem van jouw merk. Wil je coole en informele berichten met woorden als 'ontspannen, moeiteloos, rustgevend' of scherpe en in-your-face berichten met woorden als 'fel, vet, indrukwekkend?' Welk pad je ook kiest voor jouw merk, houd het altijd consistent.
Denk aan alle succesvolle merken die er zijn. Of ze nu groot of klein zijn, elk heeft een element van consistentie bereikt dat de algehele groei heeft ondersteund. Merkconsistentie kan worden bereikt door jouw visie en waarden te identificeren en te bezitten, een visuele identiteit op te bouwen en duidelijke berichten te creëren. Het kost vaak tijd om te creëren en te onderhouden, maar het is haalbaar en de moeite waard - dat beloven we!
Bekijk onze portfolio met gemaakte logo’s hier. Of vraag een dienst aan op deze pagina.