Bol.com heeft meer dan 36k actieve verkopers, elke verkoper staat voor twee uitdagingen.
De eerste is hoe je kunt opvallen en jouw advertentie zichtbaar kunt maken tussen een zee van verschillende producten.
De tweede is, zodra mensen jouw advertentie hebben gevonden, hen te overtuigen om daadwerkelijk te kopen.
Dit is waar Advertentie Optimalisatie het verschil gaat maken.
Een goed geoptimaliseerde advertentie zorgt er niet alleen voor dat de advertentie gemakkelijker wordt gevonden, maar overtuigt ook de mensen die op jouw advertentie terechtkomen dat zij jouw product moeten kopen.
Als je regelmatig aankopen doet op Bol.com, ben je waarschijnlijk wel eens minder goede aanbiedingen tegengekomen waar je iets van kunt leren. Typische fouten zijn onleesbare titels vol zoekwoorden, verwarrende afbeeldingen, opsommingstekens vol grammatica- en spelfouten en middelmatige productbeschrijvingen.
In deze gids leggen we uit wat advertentie optimalisatie is en waarom het belangrijk is.
Bovendien bieden we 5 krachtige manieren waarop je jouw advertentie kunt verbeteren en kunt optimaliseren, wat op zijn beurt jouw ranking zal verhogen.
Advertentie Optimalisatie: Wat het is en waarom het belangrijk is…
Optimalisering van de listings lost het tweeledige probleem opdat wij hierboven hebben genoemd.
Ten eerste betekent een goed geoptimaliseerde advertentie dat Bol.com jouw product kan vinden en identificeren (d.w.z. Bol kan achterhalen wat jouw product is), wat betekent dat Bol het kan koppelen aan mensen die naar dat product op zoek zijn.
Volgens Bol:
"Klanten moeten jouw producten kunnen vinden voordat ze ze kunnen kopen. Een van de manieren waarop klanten jouw producten vinden, is door te zoeken door de zoekwoorden in te voeren, die worden gematcht met informatie zoals titel en beschrijving die je voor een product verstrekt. Door relevante en volledige informatie te verstrekken voor jouw product, kunt je de zichtbaarheid en verkoop van jouw product verhogen."
Ten tweede, een goed geoptimaliseerde advertentie zal mensen die op jouw advertentie komen overtuigen om jouw product te kopen.
Zoals je kunt zien, zelfs als jouw product uitstekend is, zal het onvermijdelijk mislukken als jouw advertentie niet geoptimaliseerd is.
De 5 sleutelgebieden voor optimalisatie kunnen als volgt worden opgesplitst:
1. Product Titel
2. ProductAfbeeldingen
3. Bullet Points
4. Product Beschrijving
5. Reviews
Karakter limiet
Jouw producttitel is zo belangrijk omdat de sleutelwoorden het algoritme van Bol vertellen wat jouw product is, en of het al dan niet overeenkomt met waar de kopers naar opzoek zijn.
Voor alle productcategorieën staat Bol.com een maximum van 130 tekens toe voor de titel. Anders verandert het algoritme naar een tijdje je titel naar een automatische gegeneerde titel van 70 karakters.
Interessant genoeg, blijven de meeste verkopers onder de 130, met een goede reden.
Product Titel Template
Jouw ideale titel moet het volgende bevatten:
Merk - Primaire KW - Andere prioritaire KW's - Belangrijkste kenmerken & specificaties - Voordelen - Kleur
KW = Keyword
Een voorbeeld:
De eerste vijf woorden van je titel zijn bijzonder belangrijk. Het vormt wat je canonieke URL wordt genoemd.
Wat is een canonieke URL?
In principe genereert Bol deze voor jouw product advertentie voor hun zoekmachine optimalisatie. Deze URL's zullen je helpen beter te scoren.Gewoonlijk houdt Bol rekening met jouw producttitel, met meer gewicht gegeven aan het begin, om ze te genereren.
Daarom moeten de eerste vijf woorden ultra-relevant zijn voor jouw product. Vermijd grammaticale woorden als "de", "een",en "en".
Vervolgens moet je in totaal 3-4 relevante zoekwoorden met een hoogvolume in jouw titel opnemen. Dit is een goede balans tussen het voldoen aan bol's algoritme en de klant laten weten wat jouw product is.
Zoek trefwoorden
Weet je niet waar je moet zoeken? Hier zijn 4 manieren om trefwoorden te vinden:
· Automatisch aanvullen: Typ jouw product in de zoekbalk om meer trefwoord ideeën te krijgen.
· Advertenties van concurrenten: Neem een kijkje bij jouw top concurrenten om te zien welke zoekwoorden zij in hun titels opnemen.
· Bol zoektrends: Gebruik dit in jouw verkopersaccount.
· Google keywords: Gebruik tools zoals: https://app.neilpatel.com/nl/ubersuggest
Belangrijkste beeld
Jouw hoofdafbeelding is het belangrijkste product omdat het a) de eerste afbeelding is die jouw klanten zien terwijl ze door de zoekresultaten scrollen, en b) het is de eerste afbeelding die ze zien wanneer ze op jouw advertentie klikken.
Zorg ervoor dat het aan deze principes voldoet:
· Zuiver witte achtergrond.
· Groter dan 1000 pixels in lengte en breedte.
· Het product bedekt meerdan 85% van het scherm.
· Het volledige product is zichtbaar.
· Geen toegevoegde rekwisieten, teksten, symbolen, afbeeldingen of labels.
Andere Afbeeldingen
Andere afbeeldingen zijn alleen beschikbaar voor mensen die op de advertentie klikken. Hun doel is dus deze mensen te overtuigen om jouw product te kopen.
De richtlijnen voor de andere afbeeldingen zijn vrij soepel, dus dit is waar je creativiteit kan schitteren.
Een aantal ideeën voor andere beelden:
· Productdetails: laat de unieke kenmerken en voordelen van jouw product zien door in te zoomen of de hoek aan te passen.
· Infographics: combineer tekst, symbolen en beeldmateriaal om de bestverkopende punten van jouw product te benadrukken.
· Lifestylefoto's: jouw klanten willen weten hoe jouw product in hun levensstijl past, dus het opnemen van foto's van jouw product op verschillende locaties en van mensen die jouw productgebruiken, doet wonderen voor de conversie.
Probeer dit beproefde sjabloon om overtuigende opsommingstekens te schrijven. De reden waarom we bulletspoint gebruiken naast het overige tekst is om zo de belangrijkste voordelen van het product te benoemen.
· Bullet Point 1: Dit is jouw belangrijkste waardevoorstel - jouw "elevator pitch". Dit is waar je samenvat waarom klanten jouw product zouden moeten kopen en niet die van jouw concurrenten.
· Bullet Points 2 & 3: Hier ga je dieper in opde kenmerken en voordelen van je product. Vermeld deze, evenals het aantal producten dat in één pakket zit, de ingrediënten, hoe je het moet gebruiken, waar je het kunt gebruiken, enz. Geef antwoorden op vragen die jouw klanten kunnen hebben voordat ze kopen.
· Bullet point 4: als jouw product gebundeld is met een gratis geschenk of een andere productverpakking, vermeld dit dan. Ga anders door met dezelfde indeling als bij de bulletpoints 2 en 3.
· Bullet Point 5: gebruik deze laatste bullet om vertrouwen op te bouwen. Dit kan een 30 dagen geld-terug garantiezijn (als je er een aanbiedt), of laat de klant weten dat je er zult zijn om klantenservice te bieden na hun aankoop.
Vat elk opsommingsteken samen met een kort, bondig bijschrift aan het begin van elk punt.
Veel verkopers maken de fout om hun opsommingstekens te kopiëren en in hun productbeschrijving te plakken met weinig of geen aanpassingen.
Dit is een grote vergissing.
Kopers komen op jouw advertentie en zullen beide lezen, en zich snel realiseren dat ze hetzelfde zijn. Ze zullen eerder wegklikken omdat ze in hun hoofd denken dat de verkoper lui is. Dit zal jouw conversiepercentage en jouw verkoop schaden, waardoor jouw algemene rangschikking zal dalen.
Daarom is het van cruciaal belang overtuigende beschrijvingen te hebben.
Allereerst is je beschrijving een goede gelegenheid om uit te breiden waar je in je opsommingstekens niet aan toe kwam. Ga dieper in op het verhaalvan je merk en op extra kenmerken en voordelen. Neem echt de tijd om het product te verkopen.
Daarnaast kijkt Bol naar de zoekwoorden in jouw beschrijving om jouw aanbieding te helpen rangschikken. Het is dus een nieuwe kans om extratrefwoorden (vooral long-tail) in je beschrijving op te nemen.
Reviews zijn super belangrijk als het gaat om het stimuleren van conversie.
Ze leveren sociaal bewijs dat andere mensen jouw product goed vinden.Het kan echter moeilijk zijn om Reviews te krijgen, vooral als je nieuw bent.
Een populaire methode om beoordelingen te krijgen is een pamflet bij jouw product te voegen waarin de klant wordt bedankt voor zijn aankoop en waarin wordt voorgesteld dat hij een beoordeling achterlaat. Zorg er echt ervoor dat je binnen de servicevoorwaarden van Bol blijft door hen niet om te kopen voor een goede recensie.
Een andere manier is om terug te gaan naar je bestelgeschiedenis en handmatig beoordelingen aan te vragen.
Er is veel te doen als het gaat om het optimaliseren van jouw advertentie.
Zelfs als je de onderliggende theorie begrijpt over hoe je advertenties kunt optimaliseren, is er de juiste mix van creativiteit en analytische vaardigheden nodig om zowel de klant als het Bol-algoritme tevreden te houden.