Vele verkopers realiseren niet dat je om echt te slagen op Bol.com, je product foto’s van de hoogste kwaliteit nodig hebt!
Het is wetenschappelijk bewezen dat wanneer je een webpagina leest, je slechts 20% van de tekst effectief hebt gelezen, maar je wel elke foto hebt gezien!
Product foto’s is iets waar je niet mag op besparen, 63% van de kopers geeft aan dat de foto’s belangrijker zijn dan de omschrijving.
Kwaliteitsfoto’s zullen je een goede stap in de juiste richting geven voor je verkoop, denk eraan, elke dag worden duizenden producten verkocht op Bol.com, hoe zorg je ervoor dat jouw product eruit komt?
Voor beginners zijn goede product foto’s pas een tipje van de ijsberg. Iedereen met een degelijke camera en enkele uren oefenen kan wel een deftige foto’s nemen.
Maar het is zoveel meer dan dat!
Je moet weten welke foto bij je listing past, je kan niet verwachten om je product op een witte achtergrond te plaatsen en volgende week te gaan cashen.
Deze gids zal je helpen verstaan welke 3 soorten afbeeldingen nodig zijn om goed te verkopen op Bol.com
Je zou kunnen denken dat je compacte opsommingen moet schrijven die vol zitten met alle informatie over je product om indruk te maken op de klant.
Gelukkig is dit niet nodig, een klant spendeert maximum 10 seconden om je opsomming en omschrijving te lezen.
De kans zit er dik in dat Bol.com meer tijd spendeert aan het lezen van je omschrijving op zoek naar Key-woorden dan dat de klant dit doet.
Veel klanten lezen zelfs de beschrijving niet meer maar kijken gewoon de product foto’s
Daardoor hebben we nood aan Infographics om onze verkoop te doen stijgen.
Met infographics kunt je de belangrijkste kenmerken en voordelen van je product visueel overbrengen. Op die manier, zelfs als jouw klanten jouw opsommingen of beschrijvingen niet willen lezen, zullen ze via de productafbeeldingen toch alles te weten komen over jouw product.
Soms is er iets magisch aan jouw product dat je niet onder woorden kunt brengen. Dit is waar infographics echt schitteren. Een foto zegt immers meer dan duizend woorden.
Denk er bij het maken van jouw infographic aan om deze kort en eenvoudig te houden. Het is nog steeds een foto. Stop er dus niet te veel tekst in dat het lijkt op een productbeschrijving.
Het is belangrijk dat jouw product vanuit verschillende hoeken duidelijk op een witte achtergrond wordt gefotografeerd zo weten je klanten precies wat ze krijgen.
Helaas is dit niet genoeg!
Ze moeten ook weten hoe dit product eruit komt te zien in een lifestyle setting.
Dat is waar lifestyle-foto's om de hoek komen kijken. Ze bevatten afbeeldingen van jouw product dat in verschillende alledaagse situaties wordt gebruikt. De achtergrond kan alles zijn wat je maar kunt bedenken.
Lifestyle-foto's kosten meestal meer dan gewone product afbeeldingen met een witte achtergrond, maar dat geld is het zeker waard. Als je iemand inhuurt om deze voor je te maken, zorg er dan voor dat je hem precies vertelt wat je nodig hebt. Het is belangrijk om te communiceren wat je wilt, anders kan het eindresultaat misschien wel tegenvallen en je product anders adverteren dan je wou.
Je hoeft natuurlijk het wiel niet opnieuw uit te vinden ― een geweldige manier om naar ideeën te zoeken, is door de foto's van jouw concurrenten te bladeren. Als je merkt dat ze gemeenschappelijke lifestyle-foto's delen, moet er een reden zijn waarom ze deze allemaal opnemen. Een andere manier is om door je favoriete merken op Instagram of Pinterest te scrollen.
Ooit al een klant gehad die een slechte review naliet omdat hij niet wist hoe je jouw product moet gebruiken?
Ik wel!
Jouw product kan wel het meest opvallende in zijn soort of categorie zijn, maar als jouw klanten niet weten hoe ze het in elkaar moeten zetten of laten werken, kan je ervan overtuigd zijn dat ze hun frustratie de wereld in zullen sturen.
Het is beangstigend hoeveel invloed slechts een paar onaangename klantrecensies kunnen hebben op toekomstige verkopen. Zelfs als je instructies in de verpakking opneemt, kan deze gemakkelijk verloren gaan of weggegooid worden, waardoor de klant niet weet wat hij moet doen.
Daarom is de perfecte oplossing om een instructiefoto te maken en deze toe te voegen aan jouw product foto’s.
Houd er rekening mee dat dit niet voor elk product werkt. Sommige producten, zoals elektronica, kunnen te technisch zijn en moeten daarom geavanceerde gebruiksaanwijzingen bevatten. Maar sommige producten zoals alledaagse huishoudelijke artikelen of accessoires zijn hier perfect voor.
Het opnemen van een instructiefoto is dus de beste manier om ongewenste klachten te voorkomen.
De eenvoudigste manier om dit te doen, is door een lijst op te sommen hoe je jouw product gebruikt en jouw grafisch ontwerper te vertellen deze voor je te illustreren.
Ik hoop dat deze 3 ideeën over product foto's je geïnspireerd heeft om deze zelf te creëren en toe te voegen aan jouw listing.
Eenmaal ik deze had toegevoegd aan mijn listing zag ik toch een enorme stijging in mijn verkoop.
Niemand heeft ooit gezegd dat product foto’s creëren gemakkelijk was, gelukkig hoef je dit niet alleen te doen. Ons team bij Operium Media kan je gemakkelijk helpen bij alle grafische vormgeving en fotografie voor jouw producten.